Zelf pakte ik voor Corona voor elke afspraak de auto. Reistijd, benzine. Videocall's? Veel te ingewikkeld. Nu doe ik niet meer anders en ben ik er (noodgedwongen) aan gewend.
Tuurlijk veren beide voorbeelden na deze periode weer een beetje terug. Maar waar het onmogelijk leek om uit oude patronen los te komen, zorgde Corona voor een game changer.
Zo zal het ook met winkelvastgoed gaan. Noodgedwongen zitten veel ondernemers met een gesloten winkel. En ze worden - ze móeten wel - creatief. Rondrijden met bestellingen. In de ochtend een box bezorgen en in de avond weer ophalen: wat de klant er uit heeft gehaald, wordt online afgerekend. Snel een webshop in elkaar zetten, en de gekochte spullen bij een onbemand afhaalpunt laten afhalen.
Ook in de winkelbranche zullen oude gewoontes weer terugkomen. En als je een dure winkel hebt, is het natuurlijk efficienter om je klanten naar je mooie winkel te laten komen. Winkelen is ook leuk, moeten we niet vergeten. Maar er zal ook een groep ondernemers zijn, die denkt: wat ik nu online doe, kan ik ook vanuit een garagebox of een oude loods. Lagere vaste lasten, minder risico. Meer flexibiliteit. Geen langjarige winkelcontracten meer en elke koopavond in de winkel staan.
Ik denk dat Corona ook voor winkelvastgoed een game changer zal zijn. Goede verswinkels, bepaalde ketens, leuke kledingwinkels: ze blijven heus wel bestaan. Maar een deel van de ondernemers zal de noodgedwongen online-situatie omarmen waardoor leegstand in winkelvastgoed verder toe zal nemen.
Speciaal wil ik een oplossing onder de aandacht brengen, die naar mijn mening nog te weinig gebruikt wordt door vastgoedeigenaren en ontwikkelaars. Namelijk: het inbouwen van een pakketpunt / wijkhub in je winkelcentrum, woonwijk of appartementengebouw. Waar iedereen 24/7 zijn pakketjes kan afhalen, maar wat ook een open systeem is zodat lokale ondernemers via zo'n wand hun bestelde goederen kunnen uitleveren.
Sinds de oprichting ben ik betrokken bij de uitrol van De Buren Afhaalcentrum: naar mijn mening het enige white label open systeem dat de Benelux kent. Het enige systeem dat pakketbezorgers zoals DHL volledig in hun software geintegreerd hebben. Maar waar elke lokale ondernemer ook gebruik van kan maken. Het dringt vervuilende en rondscheurende pakketbusjes door de woonwijk terug en de klant heeft maximale flexibiliteit wanneer hij z'n bestelling ophaalt. Bij mij in de hal van het kantoor in Amstelveen heb ik ook zo'n wand staan: er wordt gigantisch veel gebruik van gemaakt.
Gemeenten omarmen het systeem en in meerdere steden en provincies lopen er al pilots. Inmiddels zijn er in korte tijd al 100 wanden in Nederland neergezet en ze hebben de ambitie om in korter tijd tot minimaal 1.000 afhaalpunten te komen. Onbemand, flexibel en volledig geautomatiseerd. Binnenwanden èn buitensystemen. Voor nu tijdens Corona, maar vooral ook voor daarna. Game changer.
Kan je een toekomstig project of winkelcentrum voorstellen waar dit niet in zit? Kijk op www.deburen.nl of stuur me een berichtje als je meer wilt weten.
Edwin Brockhoff
ejb@brockhoff.nl